Dan Brännström

Personligt om näringsliv och samhälle

Även RN måste fokusera på väsentlighet och risk

Jag har skrivit en debattartikel i Balans om Revisorsnämndens (RN) tillsyn över revisorer. Här finner du artikeln.

I artikeln lyfter jag frågor om bristande riskfokus och långa handläggningstider hos RN samt en oklar tillämpning av påföljden varning. Jag pekar samtidigt på några sätt att göra tillsynen effektivare. En tillsyn som fokuserar på väsentlighet och risk kan dessutom i ännu högre grad understödja utvecklingen av revisionskvalitet.

Föregående

Ljusnande framtid för redovisningskonsulten

Nästa

Att varna eller inte varna

3 kommentarer

  1. Urban Engerstedt

    I min nuvarande verksamhet som senior rådgivare åt revisorer och revisionsföretag, men också i min tidigare verksamhet hos KPMG och FAR, har jag upplevt ett antal situationer där revisorer som varit föremål för RN:s tillsyn uttalat frustration över de långa ledtiderna i disciplinärenden. Om detta har jag vittnat i en artikel i Balans nr 7/2014. I artikeln pekar jag också på några av de övriga frågor/problem som Dan tar upp i sitt debattinlägg.

    I en replik på min artikel genmälde RN:s dåvarande chef Anita Wickström (se Balans nr 8/2014) att RN värnar om effektivitet och rättssäkerhet i tillsyns-verksamheten, låt vara med instämmande i min kritik mot de långa handläggnings-tiderna. Anita Wickström framhöll dock att det är en självklarhet att fokus i ärendehandläggningen ska ligga på väsentligheter! Detta låter sig naturligtvis sägas men, som Dan påpekar, det är inte den bild som berörda revisorer har av tillsynsverksamheten.

    • Dan

      Tack Urban!
      Jag hoppas att RN tar till sig våra synpunkter och ändrar sitt arbetssätt! Det vinner alla på!

  2. Det är inte minst viktigt att tillsynen blir effektivare så att det fåtal revisorer som av olika anledningar inte längre gör en bra och modig (dvs också kritisk) revision faktiskt tappar denna möjlighet.

    Vi på Revideco tycker att vi är rätt så kundtillvända revisorer, men får fortfarande ibland höra att vi ”är för petiga” när vi ställer krav som vi faktiskt måste ställa (tex. ber om uppdragsbrev eller genomför en kassagranskning).

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén