Från ingenstans dyker en kvinna upp och frågar med lätt darr på rösten:

–    Är det du som har skrivit ”Mitt liv som FAR”?

Hon har upptäckt boktiteln på tygvepan i min budgetmonter, och innan jag hinner svara fortsätter hon:

–    Min son behöver den.

Jag blir både överraskad och nyfiken. Ingen annan har uttryckt en sådan iver att komma över min bok. När jag frågar varför den är så viktig för hennes son uppstår en kort tvekan innan hon lågmält säger:

–    Han har så besvärliga barn.

Att stå på Bokmässan i Göteborg med egen bok är en stor upplevelse. Monterns placering i gränslandet mellan otäcka brott och ekonomijournalistik bidrar till spänningen. I montern bredvid står deckarförfattaren Annika. Vi pratar om allt möjligt, och vid ett tillfälle frågar hon om jag tänker skriva fler böcker. Det vill jag, frågan är bara om vad. Det är då jag får det bästa rådet:

–    Skriv den bok du själv vill läsa.

Det är precis vad jag gör nu. Jag skriver om ledarskapets eviga principer utifrån erfarenheter och dilemman som fyra personer, två kvinnor och två män, frikostigt delar med sig av. Den boken vill jag absolut läsa … Och om allt går som jag hoppas gör jag come back på Bokmässan i september 2020.

När jag inte skriver säljer jag äpplen. Äpplen av guld. Jag kunde aldrig drömma om att jag skulle börja sälja äpplen, dessutom på silverfat. Det är självaste kung Salomo som har gett mig idén, för i Ordspråksboken läser jag: ”Goda råd i rätt tid är lika vackra som guldäpplen på ett silverfat”. Som coach och rådgivare kan jag inte tänka mig en bättre devis.

Vid årsstämman i mitt bolag beslutades nyligen om ett nytt namn – Guldäpplen AB – även om min fru oroat sig för att maffian ska tro att vi har guld hemma. Ett annat bekymmer var att Bolagsverket upptäckte ett bolag med ett liknande namn, men jag fick snabbt det nödvändiga medgivandet. Frågan är bara vad Apple säger om uppstickaren.

Hur gick det – köpte kvinnan ”Mitt liv som FAR”? Nej, jag rådde henne att avstå. Hon log snopet, tog en godis och försvann genast i folkhavet.

Njut av sommaren och alla goda frukter!

Inlägget är ursprungligen publicerat som krönika i Wolters Kluwers webbmagasin Insight