Dan Brännström

Personligt om näringsliv och samhälle

Lärare i redovisning efterlyses

Politiker, akademin och branschen diskuterar ekonomutbildningen.

Politiker, akademin och branschen diskuterar ekonomutbildningen.

Om 15 år finns det inga lärare i redovisning vid landets universitet och högskolor, och därmed hotas bl.a. branschens kompetensförsörjning. Mot den bakgrunden samlades företrädare för såväl politiker som akademin och branschen vid ett möte på FAR.

Det finns fog för att nu tala om en redovisningskris. Antalet disputerade och forskningsaktiva akademiska lärare är nämligen alldeles för få i förhållande till antalet studenter som läser externredovisning och revision som fördjupning. Forskarutbildningen har helt enkelt inte byggts ut i samma takt som grundutbildningen. Det handlar också om bristande styrning vid universiteten och högskolorna. Ekonomutbildningen får helt enkelt inte sin rättmätiga tilldelning. För jobb, tillväxt och välfärd är det ytterst angeläget att Sverige har en bra utbildning av ekonomer.  Det är ju ekonomen som skapar flest jobb!

Inför nästa möte i maj ska vi skissa på hur en nationell forskarskola skulle kunna bli verklighet. Om landets universitet och högskolor gemensamt gör en sådan satsning kan vi få till en doktorandutbildning på mycket hög internationell nivå. Vi kommer även att studera möjligheten att etablera ett nationellt forskningscentrum som underlättar för redan disputerade lärare att fortsätta meritera sig. Dessa initiativ syftar alltså till att säkerställa en hög kvalitet på framtida ekonomutbildning.

Branschen har en viktig roll i utbildningen av ekonomer. Medverkan genom föreläsningar och intervjuer i samband med uppsatser är alltid uppskattade. Men vi måste också göra det lättare för medarbetare på en byrå att kunna gå mellan arbete och utbildning/forskning – det vinner alla på i längden. Idéer om hur det kan gå till?

Hur som helst, från FARs sida ger vi oss inte förrän redovisningskrisen är löst!

Föregående

Kastvindar slänger 3:12 hit och dit

Nästa

Revision har aldrig varit roligare

4 kommentarer

  1. Vivi-Anne Segertoft

    Hej Dan
    Jag har väntat länge på den här diskussionen och jag hoppas att den akademiska världen på allvar tar till sig vad som sägs och skrivs i artikeln du hänvisar till. Det är inte bara en utarmning av lärarkåren på landets Högskolor. Det är även innehållet i civilekonomernas utbildning som behöver moderniseras. Att blanda in en del ”mjuka” ämnen i de teoretiska delarna skulle förmodligen förbereda studenterna bättre.
    Dessutom behövs mycket mer tekniskt kunnande. Både FAR och SRF har ganska länge diskuterat teknikutvecklingen men tyvärr syns det inte i ekonomernas utbildningsplan.
    Till sist Cooperative Education som du en gång var med och startade på Högskolan Väst är ett suveränt sätt att förbereda studenter ut i näringslivet!

    • Dan

      Vivi-Anne, tack för din kommentar! Och vad kul att du påminde mig om coop-utbildningen (det var väl så vi kallade den) i Uddevalla. Ja, så borde ekonomutbildningen egentligen se ut – teori som successivt varvas med praktik. Men sådana upplägg kräver starka eldsjälar, och en sådan var du!!

  2. Helén Holmgren

    Hej!
    Det stämmer fint det Dan, co-op-utbildning kallar vi detta, eller cooperative education. Kul att du påminde Dan Vivi-Anne ;)! Vi kör det fortfarande här på Högskolan Väst (för tex ekonomprogrammet) och det är ett vinnande koncept för våra studenter som blir självständiga och har en lätt övergång ut i yrkeslivet efter studierna hos oss. Arbetsmarknaden suger upp dem fortare än vi hinner skriva ut deras examensbevis. Men precis som du skriver kräver konceptet eldsjälar, något vi har här, men även ett stort engagemang från yrkeslivet. Blir vi fler lärosäten i Sverige som kör ekonomutbildning i denna form kommer yrkeslivet troligen i större utsträckning vara villigt att vara en del av våra studenters utbildning.

    • Dan

      Helén, verkligen kul att co-op-utbildningen fortfarande är ett vinnande koncept!! Att varva utbildning med praktik måste vara det bästa. Jag kan i vart fall tala för mig själv – med en sådan uppläggning hade jag kunnat ta till mig mer av vad jag läste på Handels i Göteborg.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén