Dan Brännström

Personligt om näringsliv och samhälle

Mer om revisionspaketet

Som jag nämnde i förra blogginlägget har ordförandelandet Litauen slutfört förhandlingarna med EU-parlamentet och EU-kommissionen om det s.k. revisionspaketet. Och nu har det kommit fram fler detaljer om hur spelreglerna för revision i företag av allmänt intresse, dvs. noterade och finansiella företag, ska se ut. Här följer en kortfattad sammanfattning:

Byrårotation ska ske efter 10 år. Medlemsstaterna kan besluta om rotation efter upp till ytterligare 10 år om revisionen blir föremål för ny upphandling. Alternativt kan rotation ske efter upp till ytterligare 14 år om uppdraget delats av två byråer (gemensam revision) under hela uppdragstiden. Övergångsreglerna innebär att om revisionsuppdraget innehafts mer än 20 år när de nya reglerna träder i kraft ska rotation ske inom 6 år. För uppdrag som innehafts inom intervallet 11-20 år ska rotation ske inom 9 år. För uppdrag som innehafts kortare tid än 11 år finns ingen sådan deadline för rotation.

Vad gäller revisionsbyråns rådgivning till revisionskunder har beslutats om en ”svart lista” med förbjudna tjänster. Här återfinns bl.a. värderingsuppdrag, utformning och implementering av intern kontroll, rådgivning kring finansiering och kapitalstruktur samt skatterådgivning. Medlemsstaterna får välja att tillåta vissa skattetjänster (främst s.k. compliance-tjänster) förutsatt att de faller under ett väsentlighetskriterium och att revisionsutskottet ger klartecken. Revisionsutskottet ska för övrigt godkänna förekomsten av all rådgivning. Vidare får den samlade rådgivningen inte överstiga 70% av revisionsarvodet under en treårsperiod.

För att samordna tillsynen av revision inom EU väljer man att starta ett nytt organ – Committee of European Auditing Oversight Bodies (CEAOB) – istället för att ge uppdraget till befintliga ESMA.

I revisionsberättelsen ska revisorn alltid ange de mest betydande riskerna för väsentliga fel i företagets rapportering. Därmed försvinner de helt standardiserade revisionsberättelserna. Detta gäller endast vid revisionen av noterade och finansiella företag. Däremot ska revisorn på samtliga revisionsuppdrag uttala sig om huruvida det finns betydande tvivel om förutsättningarna för fortsatt drift (going concern).

—————-

Det gick alltså oväntat lätt att komma överens på upploppet i förhandlingarna. Innehållet i revisionspaketet är annars ganska förväntat i förhållande till vad som framkommit under hösten.

Det har länge stått klart att det skulle bli krav på byrårotation, men under resans gång har det förekommit många olika förslag på tidsintervall. EU-kommissionens ursprungsförslag var på 6 år. Det är olyckligt att det nu blir upp till varje medlemsstat att bestämma hur många år som får tillkomma utöver de första 10 åren, eftersom det kan skapa praktiska problem på revisionsuppdrag som sträcker sig över landsgränserna.

När det gäller rådgivningen menar jag att EU borde ha hållit sig till IESBAs etikkod istället för att skapa EU-specifika begränsningar för rådgivningen. Regleringen av compliance-tjänsterna på skatteområdet är dessutom svåra att förstå och blir säkert knepiga att tillämpa i praktiken.

Jag är positiv till lösningen på tillsynsfrågan. Det är bra att man skapar CEAOB som ska ha fullt fokus på revisionsfrågor. På ESMA hade revisionstillsynen endast blivit en liten del av verksamheten.

Jag är inte lika positiv till att EU går sin egen väg avseende revisorns rapportering, särskilt som EUs variant av revisionsberättelse ändå påminner om IAASBs nya förslag. Men vem vet – nu kanske IAASB måste anpassa sig till EUs revisionsberättelse.

Vad händer nu? Imorgon onsdag ska EUs medlemsstater ta ställning till revisionspaketet, och i början av februari 2014 kan EU-parlamentet hålla den planerade omröstningen. Jämfört med hur det lät för några dagar sedan är tongångarna från parlamentshåll nu ganska positiva.

Ja, jag återkommer här på bloggen när det finns mer att rapportera. Om du önskar snabbare och mer kontinuerlig uppdatering kan du följa mig på twitter: @DanBrannstrom

< Föregående

EUs revisionspaket redan i mål

Nästa >

Så mycket bättre?

3 kommentarer

  1. Andreas

    Hej Dan,

    Det låter som att den ”svarta listan” kommer att skapa en hel del gränsdragningsproblem. Var går exempelvis gränsen mellan ”tax compliance” och annan skatterådgivning?

    Vet du möjligen var det finns mer detaljerad information om det slutliga förslaget?

    Hälsningar,

    Andreas

Kommentera

Powered by lovecraft Anders Norén