Dan Brännström

Personligt om näringsliv och samhälle

När förtroende räknas

SKOP-undersökningen om hur stort förtroende företagare/företagsledare, politiker och allmänhet hyser för olika yrkesgrupper är minst sagt intressant.

När företagare och företagsledare får bestämma ser förtroendeligan ut så här:

  1. Läkare
  2. Revisorer och poliser
  3. Redovisningskonsulter
  4. Universitetslärare
  5. Domare
  6. Advokater
  7. Skattekonsulter
  8. Journalister
  9. Finansanalytiker

Och detta är politikernas förtroendeliga:

  1. Revisorer
  2. Poliser
  3. Läkare
  4. Domare
  5. Universitetslärare
  6. Redovisningskonsulter
  7. Advokater
  8. Skattekonsulter
  9. Finansanalytiker
  10. Journalister

Till sist allmänhetens förtroendeliga: 

  1. Läkare
  2. Universitetslärare
  3. Poliser
  4. Domare
  5. Revisorer
  6. Advokater
  7. Redovisningskonsulter
  8. Skattekonsulter
  9. Journalister
  10. Finanansanalytiker

Utfallen är i linje med Förtroendebarometern 2012 som också utvisar ett stort förtroende för exempelvis läkare och ett lågt för journalister. Tyvärr uppmärksammar inte den undersökningen de olika professionerna inom revisions- och rådgivningsbranschen. Men det gör SKOP-undersökningen.

Att allmänheten placerar branschens professioner lägre bottnar, tror jag, i begränsad erfarenhet av och kunskap om branschen. Dessutom får branschen då och då utstå kritik i media, men det gäller också för många andra.

När köpare av branschens tjänster bedömer förtroendet är nyttan och den upplevda kvaliteten säkert avgörande faktorer. Och när marknaden får bättre kännedom om hur mycket branschen faktiskt satsar på kompetensutveckling och kvalitetskontroll kan det ge en skjuts uppåt i förtroendeligan.

På tal om kvalitet. I dagarna träffar jag alla redovisningskonsulter och revisorer som FAR har utsett att utföra den viktiga kvalitetskontrollen. Det är en grannlaga uppgift att granska det kundarbete som kollegor på andra byråer utför. Men kvalitetskontrollen är och förblir en grundbult för att säkerställa en hög och jämn kvalitet. Och ett starkt förtroende.

< Föregående

Bara läkaren slår revisorn

Nästa >

Mindre är mer

1 kommentar

  1. Lali Börjesson

    Jo, det känns verkligen att man utför kvalitetsarbete i praktiken när man är ute och kontrollerar en kollega. Vi är ju många som jobbar varje dag för att bygga förtroende för oss och vår byrå och därmed för branschen. Det är roligt att se hur många bra lösningar som finns hos kollegorna och det är alltid lika kul när man kan hjälpa varandra att förbättra kvaliteten ytterligare. Bara genom att genomgående hålla en hög nivå får vi förtroende!
    Trevlig helg!
    Lali

Kommentera

Powered by lovecraft Anders Norén